MEDIÁLNÍ AKADEMIE PRO SENIORYJIHOČESKÁ VĚDECKÁ KNIHOVNA, Lidická 1, České Budějovice od 10:00h Mediální akademii pro seniory pořádá Klub Aktiv, z.s. ve spolupráci s organizacemi Transition on Line. a ELPIDA Volně tak navazujeme na akci "Věřte, nevěřte, ověřujte", kterou účastníci vyhodnotili pro sebe jako velmi přínosnou. Chtěli však více diskuse, více možnosti ptát se nebo se podělit se o své zkušenosti. Vycházíme vám proto vstříc tímto cyklem 10-ti setkání, ve kterém bude hodně prostoru pro účastníky a jejich dotazy. Garantem projektu je Mgr. Jaroslav Valůch. Vložné je 300,- Kč. Účast není podmíněna žádným členstvím. Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny stále vyšší nároky a schopnost kritického myšlení a mediální gramotnosti proto patří mezi klíčové dovednosti pro život v 21. století. Obyčejný člověk se dnes jen těžko orientuje v záplavě informací, které se na nás hrnou z médií, zpravodajství, reklamy, internetu, emailu. Kvalitní a ověřené informace však pro své životy nutně potřebujeme - abychom lépe porozuměli světu kolem sebe a abychom se mohli správně rozhodovat. Čemu a komu ale můžeme důvěřovat? Jak se nenechat napálit podvodnými informacemi a záměrnými manipulacemi, kterých je zvláště internet plný? Společně se naučíme tomuto světu lépe porozumět skrze praktický kurz, v jehož rámci se potkáte s experty z praxe, vyzkoušíte si metody ověřování informací, dozvíte se, jak se rodí zprávy, co jsou to zprávy „falešné“, poodhalíme, jak se pracuje s našimi emocemi a jak udržovat mediální a informační hygienu pro vlastní pohodu a zachování dobrých mezilidských vztahů. A mnoho dalšího. Cílem Mediální akademie je aby se účastníci osvojili následující znalosti a dovednosti:
Jednotlivé lekce v rámci Mediální akademie 2019 18.2. Pohled do zákulisí práce novinářů a redakcí. „Jak se rodí zprávy?“ Luboš Dořák názorně ukáže jak se sestavuje novinové vydání Deníku. Účastníci si ve skupinách sami vyzkouší vybrat zprávy do fiktivního vydání novin podle 11.3 Ověřování informací a factchecking, aneb „Věřte, nevěřte, OVĚŘUJTE!!!“ Jaroslava Valůch ukáže jak je možno odhalit podvod jen vlastní pozorností. Účastníci si na internetové učebně vyzkouší ověřit některé přeposlané e-maily. 18.3 Dezinformace, manipulace a Fake News „Informační válka. Jak beze zbraní získat moc?“ Nikita Poljakov, zástupce šéfredaktora HN představí desinformační weby a zákulisí vytváření lží. Účastníci se mohou dotazovat na proběhlé volební kampaně a způsob jejich ovlivňování. 1.4. Reklama a manipulativní techniky. „Tento prací prášek musíte mít!“ 15.4. Sociální sítě a jejich dopady na děti, mládež a seniory „Digitální domorodci a digitální imigranti“ 25.4. Média a naše emoce – „Čemu chceme věřit a proč?“ Prof. Iva Stuchlíková vysvětlí pojem konfirmační zkreslení. Proč se někdy nerozhodujeme správně. Účastníci budou hledat svou vlastní polohu a objektivitu k předkládaným informacím. 13.5. Exkurze do Českého rozhlasu České Budějovice. 27.5. Exkurze do redakce České televize „8760 hodin se svými diváky“ Publicistika a investigativní práce České televize. „Dejte podnět Reportérům ČT! O garantovi projektu Mediální akademie Jaroslav Valůch je vedoucí projektů mediálního vzdělávání v organizaci Transitions. Dlouhodobě se věnuje oblasti využívání moderních komunikačních prostředků pro komunikaci s krizí postiženým obyvatelstvem, posilování mediální gramotnosti a prevence násilí z nenávisti. Spolupracoval s řadou iniciativ i institucí v regionech střední i východní Evropy, jihovýchodní Asie, Blízkého východu a severní Afriky. Působil jako humanitární pracovník v Barmě a na Haiti. |