Průvodce zdravým stravováním

přidáno: 7. 4. 2019 9:49, autor: Klub Aktiv, z.s. České Budějovice   [ aktualizováno 7. 4. 2019 10:01 ]

Těchto 10 jednoduchých pokynů ukazuje, jak lidé, kteří se dožili velmi vysokého věku jedli po většinu svého života. Přijetím některého principu ze zásad zdravé výživy do vašeho každodenního života, vám také mohou pomoci zlepšit a prodloužit si zdravý věk.



PRAVIDLO 95/5
Jíst rostliny. 90-95% z vašeho jídla by mělo být ovoce, zelenina, obiloviny, zelenina a fazole. Používejte k orestování olivový olej a k ochucení zeleniny koření. Neváhejte jíst šálek (vařených), celozrných potravin denně.

ÚSTUP OD MASA
I když některé "Modré Zóny" konzumovaly maso, nevíme, jestli žili déle kvůli tomu, nebo navzdory tomu. Jako součást stravy „Modré Zóny“ jíst maso ve velkém množství nedoporučujeme, ale je dobré uvědomit si, že malé množství může být pro vaše zdraví v pořádku.

RYBY VZÍT, NEBO NECHAT
V "Modrých Zónách" lidé konzumují ryby až třikrát týdně. Ale bohužel, dnešní ryby jsou tak kontaminovány pesticidy a dalšími chemickými látkami, že je spíše nedoporučujeme.

SNÍŽIT MLÉČNÉ VÝROBKY
Kravské mléko zřetelně nepatří do tohoto jídelníčku, takže doporučujeme se mu vyhnout. Pokud sýr musíte, zkuste porci o velikosti ledové kostky ovčího pecorina, nebo kozí feta sýr na dochucení potravin. Pokud jíte vejce, omezte je na 3 týdně.

DENNÍ DÁVKA FAZOLÍ
Jezte šálek fazolí denně. Rozvrhněte si jej přes snídani, oběd nebo večeři. Všechny fazole se počítají, včetně tofu. Obsahují vysoce kvalitní bílkoviny a vlákninu. Pokud si koupíte konzervované fazole, vyhněte se přidané soli, cukru a chemickým látkám.

SEKNĚTE S CUKREM
Konzumovat pouze 28 gramů (7 čajových lžiček) přidaného cukru denně. Vyhraďte si sušenky, koláče a cukrovinky pro zvláštní příležitosti. Čtěte etikety a vyhýbejte se potravinám s více než 8 gramů cukru. Používejte med, jako sladidlo.

OŘECHY NA SVAČINU
Konzumujte hrst ořechů denně: mandle, pistácie, vlašské ořechy, lískové ořechy, slunečnicová semínka, dýňová semínka, para ořechy a arašídy. Vyzkoušejte různé druhy ořechů, aby vás neomrzely. Vyhněte se těm, které jsou potažené cukrem.

KYSELÝ CHLÉB
Jezte jen 100% celozrnné chleby, nebo autentický kváskový chléb vyrobený z živé kultury. Limit pro chleba jsou dva plátky denně. Vyberte si tortillu z celozrnné kukuřičné mouky, než tortillu z mouky. Vyhněte se bílému pečivo a wrapům.
Comments