9.6. 2025. Pozvánka na vycházku s Karlem
z Velechvína do Ševětína
z Velechvína do Ševětína
Vážení a milí příznivci našich vycházek.
Zvu Vás na celodenní novou trasu
Z Velechvína - po "modré", ke Kolomazní peci - odtud po trase "drážky" až k nádraží v Ševětíně.
Náhled
nám sděluje délku 7,1 km, předpokládanou dobu chůze nejméně 2 hodiny, a příznivý výškový profil ...
Sejdeme se v Mercury, v 10:45.
Autobus nám odjíždí v 11:00 ze stanoviště č. 29.
Jízdenku si koupíme do zastávky Velechvín, U křížku.
Je možné přistoupit cestou v těchto zastávkách:
Mariánské nám. ... 11:06, Družba, IGY ... 11:08, Pražská, Obchodní zóna (u plechového plotu, naproti UNI HOBBY) ... 11:10, Hřbitov ... 11:13, Borek, rozcestí Úsilné ... 11:15, Borek ... 11:17, ...
Vystoupíme v zastávce Velechvín, U křížku, v 11:38.
Vydáme se velmi mírným stoupáním na sever, po modře značené polní cestě, asi 1 km, k lesu.
Zde, u Modrého kříže, vstoupíme do lesa, a vyjdeme z něj až před nádražím v Ševětíně ...
Dosud prašná, a místy i kamenitá polní cesta, se tu promění v krásnou lesní silničku. Po asi 1,4 km přijdeme k rozcestí.
Asi 50 m vlevo spatříme poměrně mohutnou, zčásti hrázděnou, typicky železniční budovu, s č. 45 a nápisem "PEC" ...
Je to konečná staniční budova "Kolomazní pec", bývalé úzkorozchodné železniční drážky, která v letech 1915 až 1925 sloužila k dopravě dřeva do překladiště v nádraží Ševětín.
My si zde vyhlásíme přestávku ...
Odtud půjdeme po lesních silničkách a cestách, které byly po rozebrání železničního svršku vybudovány na spodní stavbě této úzkokolejky.
Budeme společně obdivovat dosud velmi dobře patrnou stopu, která zde zůstala po citlivě provedené práci našich předků, zeměměřičů a železničních stavitelů:
promyšlené výškové trasování drážky, umožňující využití síly zemské tíže k energeticky úspornému svážení vozů plně naložených dřevem, poměrně dlouhé přímé úseky propojené táhlými a klopenými oblouky.
Ale hlavně: projdeme se spolu téměř 6 km krásným, souvislým, dobře obhospodařovaným vzrostlým lesem, který nás příznivě osvěží ...
Závěrečná část trasy "drážky" se již přimkne k trase nám známé železnice, po které jezdíme za kulturou do Prahy.
A server Mapy.cz nám též ukazuje, že právě v závěrečném úseku "drážky" vyjde na povrch konec plánovaného železničního tunelu mezi Hrdějovicemi a Ševětínem, který se stane nejdelším železničním tunelem České republiky. Po jeho uvedení do provozu by mělo dojít v tomto úseku ke zkrácení jízdní doby Jižního expresu o 9 minut ...
My podejdeme trať, projdeme kolem staniční budovy nádraží Ševětín, a Nádražní ulicí přijdeme na náměstí, kde bude cíl naší vycházky.
K dopravě do ČB můžeme využít
vlakové spoje Českých drah: ve 14:07, ve 14:35, případně i v 16:07,
ale pravděpodobně spíše autobusové spoje: ve 14:00, v 15:00, případně i v 15:20 ...
Na centru městyse Ševětín se totiž nabízejí možnosti občerstvení po absolvované vycházce.
Těším se na Vás, na všechny !
Karel
Upozornění:
Vycházka je určena v prvé řadě pro členy Klubu Aktiv České Budějovice, z.s.
Účast případného dalšího zájemce je možná pouze po předchozím projednání a schválení organizátorů:
PaedDr. František Batysta (778 767 371) klubaktiv@gmail.com , nebo Ing. Karel Hes (+420 732 178 631).