Pozvánka na besedu s ing. arch. Jaromírem Kročákem 8. 6.
Tóny architektury
Tak jako je architektura zrcadlem doby, kdy vznikala a vypovídá o životním stylu, módě a politické a ekonomické situaci té které doby a společnosti, tak jednotlivé stavby zrcadlí hudbu a vtiskávají její dozvuk do setrvávající hmoty staveb. Gotická katedrála doslova „interpretuje“ jako koncertní mistr gotické chorály s uhrančivými spodními tóny a vysokými fistulemi v kamenných převýšených lomených obloucích kleneb a na špičkách opěrných systémů skeletu gotických lodí zakončených na věžičkách fiál kamennými kraby a křížovou kytkou. Tam doznívá mohutný varhanní vodopád několikanásobnou ozvěnou. Přes renesanci, baroko, klasicismus, historismus a další ismy se dostáváme do dnešní doby, pro kterou platí obdobné propojení hudby s architekturou. Dnešní vážná hudba je pro mnohé nezasvěcené posluchače nesrozumitelná, přestože má své hodnoty a vznikají stejně velká díla jako v historii. Stejně tak mnohé stavby moderní architektury zejí prázdnotou a čekají zcela nepochopené teprve na své obdivovatele.
Architektura je těsně spjatá s hudbou. S rytmem života se mění harmonie soužití, ale základní hodnoty zůstávají. Je to prověřené historií, je to vesmírné pravidlo zachování normálnosti navzdory destruktivním snahám mnohých despocií. Hudba a architektura jsou dva poutníci, které potkáváme na cestě každý den, aniž bychom si to uvědomovali.
(úryvek z eseje Architektura a hudba, 2006)
Beseda se koná ve čtvrtek v Jihočeské vědecké knihovně, hudební sál 1. patro Lidická 1. ČB.
Jaromír Kročák *28.2. 1958 (65 let)
Absolvoval Fakultu architektury ČVUT v Praze. V roce 1993 založil vlastní Ateliér Kročák – architekt, za kterým stojí mnoho staveb realizovaných především v Jihočeském kraji. Patří mezi ně např. vestavba celoskleněného „kontejneru“ s městskou knihovnou do středověkého rožmberského hradu v Soběslavi oceněná cenou Grand Prix 2011, realizace náměstí Republiky v Soběslavi, levitující zahrada Sky Garden nad střechou Národního zemědělského muzea v Praze, rekonstrukce katedrály sv. Mikuláše v Českých Budějovicích, rekonstrukce Purkmistrovského domu (bývalé radnice) v Rudolfově, rekonstrukce historického objektu radnice v Soběslavi a další. Byl zakládajícím členem a členem představenstva ČKA, působí rovněž jako pedagog na katedře architektury na Fakultě stavební ČVUT v Praze.
Ing. Kročák nemá literární ambice, ale vydal dvě knihy.
Knihu Ateliér Konus, ve které se potřeboval vypsat ze svých zkušeností a zážitků, které vládly v českém stavebnictví a komunální politice. Podle někoho jde o "politický thriller" ve stylu Arthura Haileyho, ale to je trochu nadnesené.
Knihu Až do úplného konce. Život každého člověka je konečný, ovšem závěr životní cesty každého z nás je rozdílný. Kniha Jaromíra Kročáka nás uvádí do života jedné zcela běžné rodiny. Marie a František, rodiče dvou dcer Elly a Věry se svými rodinami. Na počátku příběhu se zdá, že v rodině vládne pohoda a porozumění. Téměř až banální průběh všedních dní se postupně začne vyvíjet ve složitější vztahy uvnitř rodiny. Postupně se čtenář stává svědkem uzavřeného rodinného dramatu s vykreslením jednotlivých postav prostřednictvím jejich přístupu k nastávajícím problémům. Do textu je v průběhu děje zakomponována druhá dimenze dávno prožitých okamžiků otce, který pomalu opouští realitu života a oba paralelní světy se postupně prolínají v jeho myšlenkách a stále více se konvergentně sbližují do úplného konce. Stárnutí, opouštění, ale i nevěra s dramatickým vyvrcholením děje…
(zdroj životopisu: http://www.asb-portal.cz/architektura/architekti/jaromir-kro)